Life

"Six astronauts aboard the space station study a sample collected from Mars that could provide evidence for extraterrestrial life on the Red Planet. The crew determines that the sample contains a large, single-celled organism - the first example of life beyond Earth. But..things aren't always what they seem. As the crew begins to conduct research, and their methods end up having unintended consequences, the life form proves more intelligent than anyone ever expected."
 
 
"Don't open. No, no, no."
 
Herregud vilken grym film!
Jag och min vän Tätzi gick på bio igår och såg Life, en film som ingen av oss hade sett trailern till utan vi valde den endast för att vi båda är fans av science fiction genren och verkligen ville se Jake Gyllenhal flyta omkring i rymden haha -med andra ord så satte vi oss i salongen utan några förväntningar-
 
En sak som jag verkligen gillade med filmen var att det kändes som att karaktärerna -trots sin ständiga närvaro på bioduken- ändå hade en "mindre roll" i form av deras personlighet, hur de agerade mot varandra mm, för att fokus skulle riktas extra mycket på den slemmiga lilla partikeln under mikroskåpet och dess utveckling mot att bli ett monster.
 
I vanliga fall så gillar jag när man presenteras för starka och intressanta karaktärer men i filmer där en grupp människor snabbt minskar i antal så kan jag känna att det är lite onödigt med en grundlig karaktärsstory när personen i fokus ändå lär hamna i en bodybag inom loppet av 20 minuter (jisses vad morbid jag låter haha).
 
Det fanns verkligen inte en enda minut av "Life" som bestod av dötid utan varje scen bjöd på en slags  skräckblandad ångest som gjorde att jag inte ens vågade sträcka mig efter mina popcorn i rädsla för att antingen missa något eller den omöjliga teorin att Calvin (som den otäcka lilla slemklumpen till monster hette) plötsligt skulle attackera mig direkt från bioduken.
Hela filmen bjöd verkligen på den ultimata bioupplevelsen.



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback