Taboo

"James Keziah Delaney returns to 1814 London after 10 years in Africa to discover that he has been left a mysterious legacy by his father. Driven to wage war on those who have wronged him, Delaney finds himself in a face-off against the East India Company, whilst playing a dangerous game between two warring nations, Britain and America."
 

Jag har precis tagit mig igenom åtta avsnitt -dvs EN HEL SÄSONG- av tv serien Taboo och wow, alltså jag minns knappt hur mitt liv såg ut innan denna fantastiska serie smög sig på och tog över hela mitt liv.
Eller tja... det har iof bara gått åtta timmar haha, but still!!!
Bara tanken på att jag måste vänta tills 2018 innan säsong två kommer gör mig över-dramatiskt
olycklig haha.
 
En hel säsong med "bara" åtta episoder kanske låter snålt men det var verkligen riktigt välplanerat och perfekt.
Jag hatar verkligen när tv serier slänger ur sig en oändlig hög med avsnitt vars enda syfte är att dra ut på grundstoryn i form av att blanda in en hög med sidospår *host* vampire diaries *host* och det är ofta det främsta syftet till varför jag tröttnar, trots att jag från början egentligen gillar serien och tillslut ger upp -sorry supernatural, men jag har inte tiden till att hänga upp mig på en never ending storyline...
 
Taboo är verkligen världens knepigaste serie att beskriva och berätta om för de som är nyfikna.
Det är helt klart ett historiskt action drama men för ovanlighetens skull så finns det knappt något fokus på en Marie Antoinette miljö med guldprydd dekor och snörade korsetter, istället är det mörker, många scener vid hamnens lerträsk och även de rikaste verkar bo i någon form av slottslik fasad vars bäst före datum sedan länge har passerat.
 
Själva storyn bär även på en hel del inslag av skräck och en glimt av fantasy men som tittare får man aldrig en tydlig bild gällande om det faktiskt handlar om något övernaturligt eller om vår huvudkaraktär James Delaney simpelt är en man med för mycket trauma och psykisk ohälsa som gör att han ser saker som inte existerar.
Med andra ord... jag vet inte riktigt om detta är ett historiskt drama eller en tv serie som borde dela hyllplats med Penny Dreadful.
Jag hittade en recension på nätet som gav en bättre inblick i vad vår huvudkaraktär i Taboo har att erbjuda:
 
Imagine a man with the shaman-like charisma and borderline madness of Jim Morrison (at least as he was depicted in Oliver Stone's film 'The Doors') but equipped with the vicious fighting skills of Wolverine. Add to that the intellect and strategic talents of Francis Underwood from 'House of Cards' as well as a - very large - dose of trauma induced mental problems (especially mother issues; well: some sister issues as well) – and you've almost got James Keziah Delaney (Tom Hardy), the central character of the new show 'Taboo'.
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback