The strain

"A thriller that tells the story of Dr. Ephraim Goodweather, the head of the Center for Disease Control Canary Team in New York City. He and his team are called upon to investigate a mysterious viral outbreak with hallmarks of an ancient and evil strain of vampirism. As the strain spreads, Eph, his team, and an assembly of everyday New Yorkers, wage war for the fate of humanity itself. "
      
 
The Strain är en serie som jag alltid har velat se men som snabbt förvandlades till något jag bara såg två eller tre avsnitt av i random ordning när jag "zappade" runt framför teven med fjärrkontrollen.
Det blev liksom aldrig att jag verkligen kickade igång första säsongen från början.
 
Men efter att min kompis Markus plötsligt blev nyfrälst i vampyrism i samband med att han på kort tid såg alla tre säsonger och sedan inte kunde prata om något annat än The Strain så blev det tillslut att jag faktiskt tog mig tiden till att se hela första säsongen.
 
The Strain må vara baserad på Guillermo del Toros böcker från 2009, och ja... visst är den det, däremot så är det lite smått överväldigande hur otroligt lik den är "Salems Lot" av Stephen King och som rockade världen redan vid 1975 så att... no shade- just making a Point!
 
Serien i sig är bra och jag kommer absolut att se de resterande säsongerna med.
Men om jag ändå ska vara lite kritisk så är den här serien så otroligt "rörig"... 
Det första avsnittet lade verkligen grunden för det som jag trodde skulle vara en mörk thriller serie med vampyrer så som vi aldrig någonsin hade sett dem förr...
Men det som följde sen var mest en massa relationsproblem, och fem avsnitt på rad som mest handlade om att introducera tittarna inför nya karaktärer och själva storyn om vampyrerna verkade nästan ligga på is...
Vid sjätte avsnittet sen så var vi back on track med thriller känslan men då kom nästa sväng av besvikelse... ju mer man fick se av vampyrerna, desto mer påminde de om Quentin Tarantinos vampyrer i from dusk to dawn - dvs mer "humoristiska" än läskiga och med samma genpool som en ödla.
 
Usch vad negativ jag låter...
Men det är en bra serie och jag känner att den har något bra på gång...
Och efter att ha sett trailern för nästa säsong så verkar det helt klart som att storyn når en mörkare ton och nu när New York officiellt har fallit i ruiner efter denna vampyr epidemi och vi tittare inte längre behöver stå ut med alla karaktärsintroduktioner så tror jag att det bara kan bli bättre...
Serien verkade också ha fått sig lite av en budgetshöjning för vampyrerna som skymtade förbi i trailern såg betydligt mer mardrömsframkallande ut än de i första säsongen.



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback