Koka soppa på en spik

Koka soppa på en spik = ta din random hög med grönsaker som trots att de har fallit i glömska ändå på något sätt har lyckats överleva sin tid i kylslåpet, hacka, fräs, tillsätt 5-10 dl med vatten (beroende på hur mycket grönsaker du har att jobba med), grönsaksbuljong och valfri mängd med kryddor.
 
 
Något som alltid går att hitta hemma hos mig i min kyl är en burk med inlagd grillad paprika samt en hel del med soltorkade tomater eftersom kombinationen av de två ingredienserna -efter några varv i en blender- blir den perfekta "basen" i soppor, pastasåser, eller som tomatsås på hemmagjord pizza.
 
Min spiksoppa den här gången bestod av en gul lök som jag fräste tillsammans med blomkålen, därefter så slängde jag i den mixade smeten av paprika och tomat, 5 dl vatten, en halv matsked med renee voltaires lantbuljong och en rejäl kvist med färsk rosmarin.
Därefter så fick soppan koka tills dess att blomkålen hade hamnat i ett slags "upplösningstillstånd" då det gör soppan extra krämig och sedan så valde jag att servera den, toppad med salladslök.
 
-Hälften av soppan valde jag att mixa till en slät sås i en blender tillsammans med två matksedar bjästflingor och sedan frysa in då jag i framtiden tänker använda det som pastasås när jag gör matlådor att ha med mig till jobbet.-



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback