Throwback thursday - Försökskanin

Jag hade en period för två år sedan när jag -efter att ha tittat på tv programmet superspararna- blev helt såld på att jag skulle bli mer ekonomisk.
 
Jag slutade mer eller mindre med att köpa kläder och om jag gjorde det så handlade jag bara på second hand eller lagerrensning.
Jag började dessutom sälja kläder jag aldrig använde genom att slänga upp en hög med saker på tradera, samt att när det kom till nöjen som tex att gå på bio så hittade jag sidor på nätet där man, genom att vara med i olika undersökningar och svara på frågor gällande olika varumärken mm så kunde man tjäna ihop poäng som man sedan bytte mot biobiljetter.
 
Det hela blev som en "sport" för mig och det var som att jag tävlade mot mig själv genom att se hur många lunchlådor till jobbet som jag kunde få ut på bara 100 kr och ändå ätta nyttigt.
Jag satt som limmad vid hemsidor för "snåla" människor och läste varenda tråd på hur man kunde vara så sparsam som möjligt utan att behöva dra in på nöjen och livskvalite. 
 
Jag såg det som en kul grej att testa samt att jag hade ett mål över hur mycket pengar jag ville hinna tjäna ihop innan slutet på året. 
 
Det "galnaste" som jag gjorde för att uppnå mitt mål var att jag anmälde mig som "försökskanin" för en p-piller undersökning där man var garanterad 1500 kr som kompensation + att man genom att donera olika prover kunde tjäna upp till 5000 kr.
Själva syftet med undersökningen var att äta en starkare p-piller dos och sedan kartlägga ihop med forskare hur vi "patienter" påverkades av det.
 
Själva undersökningen var rätt simpel och reglerna var enkla = Tar du dig igenom alla 6 månader så är du garanterad 1500 kr med chans att tjäna mer, hoppar du av så spelar det ingen roll om det är efter fem minuter eller en dag innan de sex månaderna har gått, du får då INGENTING.
 
 
 
Jag fick en burk med kapslar som jag skulle ta varje morgon, därefter ett papper med ca 60 frågor som jag skulle svara på varje dag (tro mig, det blev snabbt tjatigt) gällande min psykiska och fysiska hälsa och en gång i månaden så fick jag gå till barnmorskan för att ta hårsäcksprov, blodprov samt göra ett grav test. (alla dessa tester kunde man sedan låta forskarna behålla och på så sätt "höja" sina 1500 kr till en högre summa) 
 
Till en början så var det en dans på rosor, efter några veckor däremot så ville jag bara dö haha.
Mina humörsvängningar var värre än någonsin, jag fick jätte dålig hy av mina kapslar, halsbränna, oregelbunden mens, samt att jag började få blåmärken på armvecken efter varje blodprov som knappt försvann innan det var dags för ännu ett prov som skulle tas. 
 
Men jag klarade det och när allt var över så hade jag tjänat ihop 4500 kr som sedan betalades ut i en mycket mindre summa eftersom en stor del skattades (önskar att jag hade läst det där kontraktet lite tydligare haha).
 
När jag sedan hade fått betalt så gick jag tillbaka till mitt gamla förhållningssätt med pengar.
Men det var en intressant period och jag känner ändå att jag lärde mig en hel del :)



Kommentarer

Låter onekligen som en intressant period

Svar: It was :) kanske inte den tjusigaste däremot haha
elliaelisabeth.blogg.se

Hahahaha sparsamhet i all ära, men det där var nog en miss! Skönt att det är över. Och imponerande att du stod ut!

Svar: Hahaha jag tackar <3
elliaelisabeth.blogg.se


Kom ihåg






Trackback