The Killing

"A police investigation, the saga of a grieving family, and a Seattle mayoral campaign all interlock after the body of 17-year-old Rosie Larsen is found in the trunk of a submerged car."
 
 
Jag ÄLSKAR när jag börjar titta på en tv serie med några år på nacken så att när jag väl är helt såld och inte kan hantera något annat än Joel Kinnaman i rollen som Stephen Holder, så finns det inte bara en utan fyra hela säsonger att drömma sig bort i.
 
Något som jag verkligen älskar med the Killing är hur charmig det skär sig mellan de två huvudkaraktärerna haha. Deras personkemi är så fel att de inte ens borde vara skrivna för samma tv serie men samtidigt på något sätt så är det just det som gör att man som tittare blir fäst redan fem minuter in i första avsnittet.
En annan bonus med serien och som jag är väldigt tacksam för är att den framförallt utspelar sig på fältet, in action, där man får följa Holder och Linden när de försöker lösa en mordgåta genom att gå sin egen väg.
Som tittare slipper man se de ständiga förhörsrummen som alltid kommer med kriminalserier samt hela den tekniska biten när det ska läsas upp labbresultat på DNA mm.
 
Jag tror att tv åren med CSI i alla dess former, Criminal minds, NCIS mm, gjorde det lite svårt för mig att "återvända" till kriminalserier just för att storyn alltid verkade köra fast under ett mikroskop när det skulle analyseras blodpartiklar...
 
Men i The Killing slipper man den biten, istället för grundkursen i labbteknik så får man se Holder vara mer gangster än polis i sitt sätt att förhöra misstänkta haha.



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback