breakfast- Lemon & Poppyseed cupcake (vego)

I flera år så har jag levt med en slags inställning av att "frukost" är något simpelt men fylligt som jag bara slänger i mig för att magen inte ska kurra högt och irriterande sen när jag försöker sminka mig haha.
Och den inställningen hänger liksom kvar även under mina lediga dagar trots att tiden till att göra något godare och mer avancerat finns där.
 
Men nja... frukost är inte min grej.
Snacks och mellanmål däremot, det älskar jag!
 
Därför så blev jag jätteglad när min favorit kanal på youtube -JessBeautician- gjorde ett recept på veganska frukost cupcakes som även passar utmärkt ihop med en kopp kaffe efter middagen eller som ett snabbt snack när man har bråttom och tiden för att äta inte finns där.
 
 
 
2 mug oat flour *2 tbsp coconut sugar *1/2 mug oat milk *3 tbsp poppy seeds *2 tbsp apple sauce
*2 tbsp lemon zest *2 tbsp lemon juice *1 tbsp coconut oil
*1 chia 'egg' (2 tbsp chia seeds mixed with 6 tbsp water/milk)
1 tsp vanilla extract *Salt
 
Pre-heat oven to 160 degrees celsius. Mix all ingredients together well in a bowl and divide between 8 cases or a muffin tin. Bake in the oven for 35 mins but do not open the door at any time! Remove and allow to cool. Store in a container for up to 2 days.
 
Frosting: 1/2 mug cashews, soaked *1 tbsp coconut oil *Juice of 1/2 lemon
*1 tsp vanilla extract
Blend all ingredients together in a food processor and add 4 tbsp water whilst blending.



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback