Creamy (vegan) hot chocolate

Det känns som att de senaste tre månaderna av mitt matintag har kretsat kring blötlagda nötter haha, men det kan inte hjälpas för det är verkligen sååå gott och jag kommer aldrig att tröttna.
1 dl med blötlagd (gärna 30 min till en timma i vatten) nöt av valfri sort (tex mandel, cashew, hasselnöt) och som man sedan mixar i en blender kan verkligen ersätta all form av matlagningsgrädde och det bidrar med den där "krämiga" och väldigt "fylliga" känslan som vegansk matlagning ofta saknar.
 
Det som just nu ligger på toppen av listan och som kretsar kring dessa blötlagda nötter är min krämiga och veganska "hot chocolate" som jag dricker när mörkret faller och sötsuget kickar in.
Själva "grund" receptet hittade jag på youtube men för varje gång som jag gjorde det så tog jag bort mer och mer ingredienser eftersom mina IBS besvär ofta påminner mig om att "less is more".
 
 
1 dl blötlagda cashewnötter
1 matsked raw kakao
2 droppar vaniljextrakt
Mixa ingredienserna i en blender, värm upp på spisen (koka ej)
*Servera och toppa med kanel*
 
Tips: Vill man istället ha världens godaste chokladglass så är det bara att mixa drycken med två frysta bananer.



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback