The exorcist

"When the Rance family are plagued by a demonic presence, two priests must come together, in the hopes of defeating the evil force.
 
Angela, is plagued by increasingly frightening nightmares, her husband is slowly losing his mind, her older daughter spends her time locked in her room and her younger daughter hears strange noises from inside the walls. Two priests are brought together, as all their fates become entangled in a battle against an ancient force of evil."
 
 
Jag har ett slags dysfunktionellt förhållande till en ny tv serie som under ett par dagar nu har traumatiserat mig för resten av mitt liv samtidigt som jag verkligen inte kan slita mig ifrån att se det ena avsnittet efter det andra...
Det här är med utan tvekan den bästa skräckserien sedan American Horror Story rockade mitt serie tittande med sin första säsong 2011.
 
En sak som jag verkligen gillar är att trots sitt koncept så står den på egna ben, let me explain:
För oss som är bekanta med filmen Exorcisten från 1973 så finns det ingen tvekan om att detta är en uppföljare då de olika avsnitten bjuder på små glimtar "från förr" i form av gamla tidningsartiklar om en känd kvinna vars dotter var besatt, samt att en av huvudkaraktärerna i serien erkänner att hon tidigare hade ett annat namn (Regan) som hon sedan bytte för att kunna börja om på nytt...
 
"I reinvented myself, but it didn't matter. No matter what I did. I chose Angela. Angel. Like a name would protect me. Then I dreamed I could have a life, a chance. It didn't matter. It wasn't done with me. It's coming for me father, I know it. My name is Regan MacNeil"
 
Så ja, visst är det en fortsättning, men det är också tydligt att tv serien har valt att inte marknadsföra sig som det då den verkligen satsar på en egen story istället för att åka "snålskjuts" på en känd film med samma namn.
 
Den bästa karaktären i The Exorcist är helt klart Father Marcus Keane, ett försupet "rövhål" till präst som trots sitt yrke saknar både värme, vill helst inte ha någon kontakt med människor och verkar inte heller ha någon större tro på Gud.
Hans karaktär ger en skön kontrast och mitt bland bibelcitat och kyrkliga scener så finns det även lite humor i hur otroligt felplacerad han är i sin vita krage.



Kommentarer

Åh den vill jag se.=)


Kom ihåg






Trackback